Powered by Blogger.
RSS

sy pilih nak tutup sempurna :)) insyaallah...

hihi...malam ni memg malam menikmati malam yg penuh pengisian sebb dpt pegi majlis ilmu kat kpz......tajuk die die "Nak Tutup atau Nak bungkus"......penceramah memg tiptop!!...best..drpipada pusat islam UPM (actually xengat sgt pe nme jabatan tue)......
ok!

hmmmmmm.....mesti korg tertnye2 ape input dalm ceramah....macm2 der....ak xley share sume
i share pe yg i dpt n pahm je ek....
ok....actually ceramah ni bincang sal aurat atau cre berpakaian dalm islam...
sebb kalo kite tgok skunk ni...isyh3...macm-macm ad (cm iklan astro tu)...
dunia makin maju n fesyen pun makin pelik (btol x??) 
lgi2 pakaian wanita....ad yg xcukup kaen, ad yg xcukup tebal,ad yg xcukup longgar
ley katekan fesyen baju skunk sume serba xckup la...(xckup syarat tuk tutup sempurna)

Maksud Aurat dari segi bahasa:Segala perkara yang dirasa malu (jika dilihatkan ,didedahkan) juga memberi makna a'ib,cacat,cela 

Dalam Hadis:"Wanita itu adalah a'urat".( المَرْأةُ عَوْرَةٌ ),Maksudnya wanita itu menjadi a'urat kerana dirinya adalah aurat bila ia menampakkan apa yang patut ia rasa malu seperti mana seseorang yang bila auratnya tersingkap  terasa malu. (Lisanul A'rab.Jilid 4) 





haaaa..pakaian muslimah sejati :))...nak jadi cmni.....insyaallah....




ceramah ni pun byk sentuh pasal wanita...yelakan..pompuan la yg selalu disinonimkan dengan perkataan membuka aurat...

sebb kita as muslimah kite kena tau yg aurat kite sluruh tubuh bdan kecuali tapak tangan n muka.....tapi la ni ape yg diktekan dengan membungkus adalah sikap jahil kita yg kita selalu terlepas pandang..


jgn ekut yg ni tau!!!


memg la tutup tapi kadang jarang, singkat, atau ketat bebenor org perak kte cm gmbo kat atas ni....islam xmelarang kite berfesyen tapi kenakan ekut syarat2 menutup aurat yg btol...sebb ustaz tue kte pakaian kite melambangkan peribadi kite :))

ustaz tue pun ad ckp gak...sebaik mane pun kite, kite tetap kena tutup aurat! sebb benda ni wajib...
so xtimbul yg org kte "maaf i xsedia lagi nak pakai tudung" atau "xsemestinye i xpakai tudung i ni org jahat...Allah tau hati kite"...sebb korg kena tau...benda ni wajib..sme la cam ibadah solat atau ibadah puase....no excuse ok!

hmmm...ad byk lgi yg ustaz tue ckap...xkan ak nak tulis sume kan...t krg bosan lak bce xpun sat g ak ngarut lak....spe yg susah???den jugak.....so ape yg penting byk lagi yg kite xtau sebrnanye...kite anggap yg kite ni dah pandai sgt pasal agama kite..tapi hakikatnye....masih byk lagi yg kite kena perbaiki...:))

antare benda2 menarik yg ustaz tdi ckp:
1) tersentuh pasal, SITI KHADIJAH..isteri RASULULLAH SAW...yg snggup berkorban ape sje termasuk harta dan jiwa rganya demi perjuangan dakwah suaminye :)...antara wanita yg menggoncang dunia :)

2) ustaz kte dari mate la kite boley tergoda...sebb mata yg dapt melihat ciptaan2 ALLAH...cume kite kena pandai menjage pandangan :))


ustaz siap nyanyi lagi :))

3) selain tue....ak ad tnya pasal salah ke kalo kite pakai baju yg ad lambang pelik walaupun actually kite xdak niat pun nak ekut atau mewakili mane2 kumpulan...hihi...jwapannye xley!....
sebb pakaian melambangkan peribadi kite....so kalo kite pakai ad lambang yg bukan2 memg la kite xwakili or tergolong kumpulan mane2 tapi ape perspektif org terhdap kite...
t timbul lak fitnah "tgok tgok si polan tu ntah2 kumpulan balck metal sebb tgok la baju die tue pelik2,gambar tengkorak la,tulisan @$#%^#^&*,gmbr org emo2 la".....haaaaaa....xjdi fitnah ke ni??......
contoh ek....

contoh baju lambang black metal...aah la ad pic tengkorak!!..waaaa tobat.:((....jauhi tengkorak wahai  zaza!!...

haaa....mamt ni ak xtau la awt die suke benor pki baju ad lambng freemason (btol ke ak eja..ntah xtau.....lantak lerrr..xpenting poowwn)

*actually ak sedey gak...hihi...sebb i minat skull,seb bek xdak koleksi baju skull pelik2......hmmm kena buang la minat ni.....kite cri minat len lak ek.:))


Kesimpulannya:
Aurat itu ialah suatu (yang terdedah,tersingkap, terbuka) maka terasa malu seperti aib seseorang didedahkan maka ia akan malu,dan adakalanya perkara itu menjatuhkan maruah (menurunkan harga) dirinya.Maka kerana itulah 'AURAT' (aibnya) ditutup dan dijaga untuk memelihara harga dirinya, seperti penjual menyembunyikan kecacatan (aib) barang supaya tidak jatuh harganya.


P/s: ak tidak lah sempurna untuk mengajar atau menegur sesape...niat tulis ni sebagai peringatan tuk diriku n tuk suma :))


SEKIAN::HABIBI ZAZA::



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

NoRm@H said...

seindah hiasan adalah wanita solehah.....(^_^)

Post a Comment